school

Stu-DYING

23 November

Study tip: stand up. Stretch. Take a walk. Go to the airport. Get on a plane. Never return.
I'm so happy and grateful for the friends that I have made here in Holland! Ellie is my person<3 // Our school food is amaaazing most of the time!

The quote above is definitely how I'm feeling like at the moment. School has kept me ridiculously busy the past 1.5 weeks since the start of a new block - researching for a hotel concept, required reading chapters and accounting problems have had me sitting in the school library for hours and hours... You should see how my google chrome looks like at the moment - I've probably got close to 40 tabs open because of researching for a group assignment, haha.
Ylläoleva lainaus kuvastaa mun viimeaikaisia fiiliksiä. Oon ollut ihan älyttömän kiireinen koulun takia (uus jakso alkoi toissamaanantaina) enkä ole kerennyt miettimäänkään blogiin postaamista. Olen lähinnä vaan mädäntynyt koulun kirjastossa ryhmäprojektin, pakollisen lukemismateriaalin ja kirjanpitotehtävien parissa, haha... Näkisittepä mun google chromen tällä hetkellä - mulla on varmaan lähes 40 sivua auki koska etsin tietoa meidän ryhmäprojektia varten!


The other day we had a break from studying and we tried to make these Finnish Christmas pastries called "joulutorttu"! They actually turned out really really yummy! // We also made banana cake, omnomnom.

This week, however, is going to be a bit more chilled out since the lecturers are leaving on an excursion (or something) for the next two days so I actually only have one class left before the weekend, whooooo!!! We also have a gala on Friday and I can't wait for it! The theme is "the Great Gatsby" and I've bought a really nice outfit that I will definitely share here later on!
Tämä viikko on onneksi vähän rennompi, sillä opettajilla on jonkinnäköinen koulutus ja sen takia mulla on enää yksi oppitunti jäljellä ennen viikonloppua, wohoo! Perjantaina meillä on opiskelijajärjestön järjestämä gaala ja teemana on "the Great Gatsby"! En malta odottaa - kaikki mun läheisimmät kaverit ovat mernossa myös joten pitäisi tulla tosi hauska ilta! Lisäksi oon tosi tyytyväinen mun asuun, josta pistän kuvia piakkoin myös tänne blogin puolelle! 


Workworkworkworkwork // 2 days off after which only one lecture!<3 Gotta love this week!

I have plenty of ideas for future blog posts that I will share as soon as I get more time so stay tuned ;) Hope you've had a great week so far! <3
Mulla on vaikka mitä ideoita blogipostauksia varten kunhan tää koulutilanne vähän rauhottuu (heh saa nähdä, ensimmäisen vuoden vaikein jakso meneillään...) joten pysykäähän kuulolla ;) Toivottavasti teillä on ollut huippu viikko tähän mennessä <3

bbg

Bikini Body Guide (BBG) ♡

15 November

The best project you'll ever work on is YOU.

@kayla_itsines (Instagram)

Today I want to share with you guys a program that has had a significant impact on my life! It's called the Bikini Body Guide (usually shortened as BBG) and it's basically a 12-week workout program which helps you towards receiving the so-called "bikini body". It was created by Kayla Itsines, whom many of you might know through Instagram as she has received a lot of recognition there the past couple of years and now has almost 6 million followers!
Tänään kerron teille kunto-ohjelmasta, jolla on ollut suuri vaikutus elämääni! Ohjelman nimi on "Bikini Body Guide" (lyhennettynä BBG) ja käytännössä se on 12 viikon urheiluohjelma, joka auttaa saavuttamaan ns. "bikinikropan". Monet teistä ovat ehkä kuulleet Kayla Itsinesistä, ohjelman kehittäjästä, sillä hän on saavuttanut hurjasti suosiota Instagramissa jossa hänellä on tällä hetkellä melkein 6 miljoonaa seuraajaa! 


People who use the BBG guides use tags such as #kaylasarmy, #deathbykayla and #bbggirl on instagram. @kayla_itsines
I was introduced to this program by my host mother when I was working in Australia. Back then, however, I didn't really exercise at all and I was completely dead after a few minutes of the workout (and just gave up, haha)! Since then I restarted and quit the program probably like 5 times, never getting past week 6 because the program was just too tough! After coming back from Australia for good, though, and having gained a few kilos, I really decided to commit myself to the program and finish the 12 weeks and "get my body back". And I did it! I even continued way past the 12 weeks up until 22 weeks after which I moved to Holland (and everything went back to shit haha).
Hostäitini Australiassa pari vuotta sitten kertoi minulle BBGstä, mutta kuntoni oli silloin ihan pohjamudissa ja kokeillessani ohjelmaa olin ihan kuollut muutaman minuutin jälkeen (jonka jälkeen luovutin, haha). Ensikokeilun jälkeen aloitin ja lopetin BBGn ainakin 5 kertaa, mutten koskaan päässyt pidemmälle kuin 6. viikolle koska BBG on vain niiiin rankka! Palatessani pysyvästi Australiasta takaisin Suomeen päätin vihdoinkin omistautua BBGlle ja päästä koko ohjelman loppuun asti, sillä lihosin Ausseissa pari kiloa ja halusin saada vanhan kroppani takaisin. Ja teinkin sen! Jatkoin jopa viikolle 22. saakka, kunnes muutin Hollantiin (ja terveellinen elämäni feilasi ja pahasti, haha).

@kayla_itsines

Just a quick introduction to how the program works: Each week consists of three resistance workouts, on top of which you can also add LISS (Low intensity steady state workouts such as power-walking) and HIIT (High intensity interval training - for example a combination of walking and sprinting) workouts to see further progress.
Tähän väliin nopea selostus siitä, kuinka BBG oikein toimii: Joka viikko koostuu kolmesta BBG-treenistä joka keskittyy eri kropan osiin: yleensä viikko koostuu yhdestä jalka- & cardio-treenistä, yhdestä käsi- & vatsatreenistä ja yhdestä koko kropan treenistä. Tämän lisäksi jos haluat saada aikaan enemmän tuloksia, voit lisätä LISS-treenejä (liikuntaa tasaisella sykkeellä, esim. nopeatempoinen kävely) tai HIIT-treenejä (intervalli-harjoitteluja, esim. yhdistelmä kävelyä ja sprinttausta).

The three resistance training workouts focus on different areas of the body, usually being one legs & cardio-workout, one arms & abs-workout and one full body-workout per week. Each workout is divided into two circuits consisting of 4 different movements. The circuits last 7 minutes and are repeated twice, meaning that the entire workout will only last 28 minutes! When you start the workout, you put a timer on for 7 minutes and complete the 4 different movements during the time limit as many times as possible. This may really vary depending on the week - sometimes for example I'm able to do 2.5 rounds in one circuit, sometimes hardly even one! After the timer goes off, you will have a short break and then continue to the next circuit. The picture underneath shows the second week's workout and helps you understand the concept.
Jokainen BBG-treeni koostuu kahdesta neljän eri liikkeen circuitista (apua, en osaa kääntää tätä suomeksi!). Circuitit kestävät 7 minuuttia ja ne toistetaan kahdesti eli koko treeni kestää yhteensä 28 minuuttia. Treenin alkaessa täytyy vain pistää ajastin päälle ja toistaa circuitin neljää liikettä niin monta kertaa kuin ehtii 7 minuutin aikana (tämä vaihtelee hurjasti treenistä riippuen - joskus esim. kerkeän tekemään 2.5 kierrosta 7 minuutin aikana, joskus hädin tuskin yhtä kierrosta), jonka jälkeen voi pitää pienen juomatauon ja jatkaa seuraavaan circuittiin. Alapuolella kuva joka ehkä helpottaa ymmärtämään BBG-treenin konseptin:

When I first started the program, it was all about the looks and gaining back the body that I used to have. During doing the program, though, I really fell in love with exercising as well as challenging myself! I noticed such rapid improvement in my physical strength and could suddenly do things that I never thought I could do, such as 15 unassisted push-ups in a row (lol, I could hardly do 15 assisted push-ups when I first tried the program a few years back!) or running 5k (2ks was the longest run I had ever done before starting BBG!). BBG really gave me the mindset of wanting to challenge myself and push even further - for example a current goal of mine is to be able to run 10k by my next birthday in June!

Aloittaessani BBGn ainoa tavoitteeni oli päästä eroon aussikiloista ja näyttää hyvältä kesällä rannalla. Ohjelmaa tehdessä tavoitteeni kuitenkin muuttuivat - ensinnäkin rakastuin urheiluun sekä myös itseni haastamiseen! BBG paransi kuntoani hurjaa vauhtia ja pian pystyin tekemään asioita joita en kuvitellut pystyväni koskaan tekemään - esim. 15 "miesten" punnerrusta putkeen (haha, kuulostaa ehkä  vähältä mutta kokeillessani BBGtä ekaa kertaa muutama vuosi takaperin 15 "naisten" punnerrusta tuntui vaikealta) sekä juoksemaan 5km ilman taukoja (ennen BBGtä pisin matka jonka olin juossut oli 2km). BBG todellakin muutti ajattelutapaani ja nykyään haluan haastaa itseäni -esimerkiksi tavoitteeni seuraavaan synttäriini mennessä kesäkuussa on pystyä juoksemaan 10km lenkkejä!

Amazing BBG transformations! ♡ Find more by checking hashtags such as #bbgtransformation #bbgprogress on instagram! @kayla_itsines

Now let me tell you something - the program is damn tough. It reaaaally is! Even after 22 weeks, I still found it really challenging and had a love-hate relationship with it. But following the program is definitely worth it in the end because not only do you notice amazing changes in your body but also in your physical strength and mindset!

BBG on rankka. Aivan hiton rankka! Ja se haastaa sut sekä fyysisesti että henkisesti - jopa 22 viikon jälkeen BBG tuntui haastavalta ja minulla oli todellinen viha-rakkaus-suhde siihen. Mutta kaikki on loppujen lopuksi sen tuskan arvoista koska tulokset mitä BBG saa aikaan kropassa, fyysisessä kunnossa ja ajattelutavassa ovat ihan mielettömiä! 

I quit the program when I moved here to Amsterdam because there were too many things going on at that time with the new school and environment and finding friends etc. Only after 4 weeks did I even manage to get a gym membership! Now that things have calmed down a bit though, I really want to get back into doing BBG! I've gained fat and lost muscle during these two months due to wayyy too many student parties and shit meals and it's definitely time to get back on track! It's a lot harder this time around since I'm living in the school building and am surrounded by people all the time who ask me to hang out and party and eat crap food, but I will try my best! I'll enjoy my time as well and eat out and go party every now and then for sure, but I also really want to start taking better care of my body again!
Lopetin BBGn kun muutin tänne Amsterdamiin, koska alussa täällä oli ihan liikaa meneillään uuden koulun ja ympäristön ja kavereiden löytämisen kanssa. Vasta neljän viikon jälkeen tänne muutettua kerkesin edes hankkimaan salijäsenyyden! Mutta nyt kun asiat ovat vähän rauhoittuneet ja olen sopeutunut uuteen kouluun ja tiedän miten asiat toimivat täällä, halaun päästä takaisin kiinni BBG-rutiiniin! Olen lihonut jonkin verran ja menettänyt lihasta (krhm, liikaa bilettämistä ja herkkuja), joten nyt on ehdottomasti aika päästä takaisin kärryille! Tällä kertaa se on toki vaikeampaa, koska asun koulussa muiden oppilaiden kanssa ja jatkuvasti ihmiset pyytävät minua mukaan bilettämään, syömään roskaruokaa tmv. mutta yritän parhaani! Toki aion myös nauttia ja mennä ulos juhlimaan ja syömään silloin tällöin, mutta haluan ehdottomasti alkaa taas pitämään parempaa huolta kehostani!

@kayla_itsines

I've currently stuck to the program for 2 full weeks again and I'm excited to continue! I will probably write about my progress here in the blog in the future. Let me know if you guys are also doing Kayla Itsines' BBG or what you think about it if you decide to give it a go! I'm quite sure there's a free trial on Kayla Itsines' website but you can also find some of the workouts on Pinterest, for example, if you want to try it out!
Aloitin tänään BBG viikon nro. 3, eli olen pystynyt sitoutumaan BBGhen jo kahdeksi viikoksi! Oon tällä hetkellä tosi innoissani taas tästä ja tulen luultavasti kirjoittelemaan kehityksestäni myös täällä blogin puolella. Kertokaa mulle jos tekin teette BBGtä tai jos insiroidutte kokeilemaan sitä - Kayla Itsinesin nettisivuilla on aika varmasti ilmainen BBG-kokeiluviikko, ja Pinterestin puolelta varmasti löytyy myös kuvia eri viikkojen treeneistä jos teitä kiinnostaa kokeilla!

Lastly, my own BBG-progress picture! Quite nerve-racking to post this here but maybe it'll spark an interest in some of you to try BBG! The first picture is me at my heaviest in Australia and the second picture is me back in Finland after 12 weeks of BBG wearing the same bikini! 
Props to you if you actually managed to read this far! I got a bit too excited, haha! Hope you have had a great Tuesday! ♡ I shall get back to studying accounting, oh how much fun that is...
Hatunnosto sulle, jos jaksoit lukea tänne asti! Mä vähän innostuin, haha. Toivottavasti teillä on ollut ihana tiistai! ♡ Mun on aika palata takaisin mun kirjanpito-kirjojen pariin, ai ihanaa...


food

My favorite quinoa salad (vegan!)

13 November

Stop waiting for Monday, January first or anything else. Start now!

Hi peeps! Today I'll be sharing one of my favorite salad recipes because you guys really need to try it out! ❤ It's super simple, healthy, quick and delicious! On top of that it's also vegan but can easily be altered by adding in for example feta cheese or chicken, both of which suit the salad really well!
Heippa ihanat! Teidän on pakko kokeilla tätä superhyvää kvinoasalaattia, jonka opin saksalaiselta ystävältäni! Se on tosi yksinkertaista ja nopeaa valmistaa ja on kaiken lisäksi myös täysin vegaaninen - tosin myös helposti muutettavissa esim. lisäämällä feta-juustoa tai kanaa.


The ingredients you will be needing for this salad are quinoa, any veggies that you would like - I prefer cucumber, tomato, avocado and red onion - oil, salt, pepper and lemon. I also often like to add feta cheese for taste! 
Tarvitset tätä salaattia varten kvinoaa, mitä tahansa kasviksia mitä haluat lisätä salaattiisi - minä tykkään lisätä kurkkua, tomaattia, avokadoa ja punasipulia - sekä öljyä, suolaa, pippuria ja sitruunaa. Tykkään usein myös lisätä feta-juustoa tuomaan makua! 


1. Depending on how many people will be eating, measure some quinoa to a saucepan and add a double amount of boiling water. Boil the quinoa according to the instructions on the package.
1. Riippuen siitä kuinka moni syö, mittaa kvinoaa kattilaan ja lisää kaksinkertainen annos kiehuvaa vettä kvinoaan nähden. Keitä kvinoa pakkausohjeen mukaan. 


2. Cut up the vegetables that you would like to have in your salad. (Omg that feeling when you open an avocado and it's absolutely perfect!!<3) 
2. Pilko kasvikset, jotka haluat salaattiisi. (Omg se tunne, kun avaat avokadon ja se on täydellinen<3)


3. Drain the water from the saucepan when the quinoa is ready and add the vegetables. Add some oil, salt and pepper and mix it all together! Lastly squeeze some lemon for flavor and voilá - your quinoa salad is ready!
3. Kaada ylimääräinen vesi pois kattilasta kun kvinoa on valmis ja lisää pilkotut kasvikset. Lisää öljyä, suolaa ja pippuria ja sekoita kaikki keskenään! Lopuksi purista sitruunamehua tuomaan makua ja voilá, salaatti on valmis! 


Let me know what you think if you decide to try it out and otherwise have a lovely Sunday! ♡ Today is my last day of holiday and tomorrow starts apparently the hardest block of the entire first year so I'm definitely just going to enjoy and chill with friends while I still can! And also munch on this yummy salad of course :D
Kertokaa mitä pidätte jos päätätte kokeilla tätä reseptiä ja muuten viettäkää ihana sunnuntai! ♡ Tänään on mun viimeinen lomapäivä ja huomenna alkaa kuulemma koko ensimmäisen vuoden vaikein jakso joten aion vaan nauttia ja viettää aikaa kavereiden kanssa kun vielä pystyn! Ja tietenkin syödä tätä superhyvää salaattia, omnom :D



introduction

New beginnings

12 November

You are the author of your story. If you're stuck on the same page, remember that at any moment, you have the power to write a new chapter.
Shirt: Moody's Shorts: Forever 21
Hi peeps! I got inspired last night and completely redesigned my blog! I also deleted my previous posts because I feel like starting all fresh so I guess a quick introduction is in place for any possible future readers (pfft Ella, stop fooling yourself :D). My name is Ella and I'm currently living and studying in Amsterdam, although I come from Finland. I have a huge passion for traveling and getting to know other cultures and that's why after high school I spent two gap years in Australia and then eventually ended up here in the Netherlands! In addition to traveling, some of my other passions and interests include health and fitness, music, arts, reading and girly stuff and those are probably what I'll mostly be writing about here in my blog, as well as my life in general in Holland. I also just started my "getting fit"-project so I'll probably be writing about it here in order to stay on track! Welcome and hope you enjoy ♡

Moi ihanat! Eilen iski inspiraatio ja pistin koko blogin uusiksi! Poistin myös vanhat postaukset koska haluan aloittaa puhtaalta pöydältä nyt kun olen tyytyväinen blogin ulkoasuun ja tiedän mistä haluan myös kirjoittaa tulevaisuudessa. Jonkinnäköinen esittely olisi varmaan paikoillaan mahdollisia tulevia lukijoita varten (lol toiveajattelua Ella :D). Mun nimi on Ella ja asun ja opiskelen tällä hetkellä Amsterdamissa. Rakastan matkustamista ja uusiin kulttuureihin tutustumista ja lukion jälkeen muutinkin pariksi vuodeksi Ausseihin ja sitten lopulta päädyin tänne Hollantiin! Matkustelun lisäksi terveys & urheilu, musiikki, piirtäminen, lukeminen ja "tyttöjen jutut" ovat lähellä sydäntäni ja blogini tuleekin pyörimään luultavasti näiden aihdeiden ympärillä, perus kuulumispostausten lisäksi! Aloitin jälleen myös "getting fit"-projektini joten tulen varmaankin myös kirjoittamaan siitä tänne pysyäkseni motivoituneena! Tervetuloa ja toivottavasti tykkäätte 

Popular Posts