Bikini Body Guide (BBG) ♡

15 November

The best project you'll ever work on is YOU.

@kayla_itsines (Instagram)

Today I want to share with you guys a program that has had a significant impact on my life! It's called the Bikini Body Guide (usually shortened as BBG) and it's basically a 12-week workout program which helps you towards receiving the so-called "bikini body". It was created by Kayla Itsines, whom many of you might know through Instagram as she has received a lot of recognition there the past couple of years and now has almost 6 million followers!
Tänään kerron teille kunto-ohjelmasta, jolla on ollut suuri vaikutus elämääni! Ohjelman nimi on "Bikini Body Guide" (lyhennettynä BBG) ja käytännössä se on 12 viikon urheiluohjelma, joka auttaa saavuttamaan ns. "bikinikropan". Monet teistä ovat ehkä kuulleet Kayla Itsinesistä, ohjelman kehittäjästä, sillä hän on saavuttanut hurjasti suosiota Instagramissa jossa hänellä on tällä hetkellä melkein 6 miljoonaa seuraajaa! 


People who use the BBG guides use tags such as #kaylasarmy, #deathbykayla and #bbggirl on instagram. @kayla_itsines
I was introduced to this program by my host mother when I was working in Australia. Back then, however, I didn't really exercise at all and I was completely dead after a few minutes of the workout (and just gave up, haha)! Since then I restarted and quit the program probably like 5 times, never getting past week 6 because the program was just too tough! After coming back from Australia for good, though, and having gained a few kilos, I really decided to commit myself to the program and finish the 12 weeks and "get my body back". And I did it! I even continued way past the 12 weeks up until 22 weeks after which I moved to Holland (and everything went back to shit haha).
Hostäitini Australiassa pari vuotta sitten kertoi minulle BBGstä, mutta kuntoni oli silloin ihan pohjamudissa ja kokeillessani ohjelmaa olin ihan kuollut muutaman minuutin jälkeen (jonka jälkeen luovutin, haha). Ensikokeilun jälkeen aloitin ja lopetin BBGn ainakin 5 kertaa, mutten koskaan päässyt pidemmälle kuin 6. viikolle koska BBG on vain niiiin rankka! Palatessani pysyvästi Australiasta takaisin Suomeen päätin vihdoinkin omistautua BBGlle ja päästä koko ohjelman loppuun asti, sillä lihosin Ausseissa pari kiloa ja halusin saada vanhan kroppani takaisin. Ja teinkin sen! Jatkoin jopa viikolle 22. saakka, kunnes muutin Hollantiin (ja terveellinen elämäni feilasi ja pahasti, haha).

@kayla_itsines

Just a quick introduction to how the program works: Each week consists of three resistance workouts, on top of which you can also add LISS (Low intensity steady state workouts such as power-walking) and HIIT (High intensity interval training - for example a combination of walking and sprinting) workouts to see further progress.
Tähän väliin nopea selostus siitä, kuinka BBG oikein toimii: Joka viikko koostuu kolmesta BBG-treenistä joka keskittyy eri kropan osiin: yleensä viikko koostuu yhdestä jalka- & cardio-treenistä, yhdestä käsi- & vatsatreenistä ja yhdestä koko kropan treenistä. Tämän lisäksi jos haluat saada aikaan enemmän tuloksia, voit lisätä LISS-treenejä (liikuntaa tasaisella sykkeellä, esim. nopeatempoinen kävely) tai HIIT-treenejä (intervalli-harjoitteluja, esim. yhdistelmä kävelyä ja sprinttausta).

The three resistance training workouts focus on different areas of the body, usually being one legs & cardio-workout, one arms & abs-workout and one full body-workout per week. Each workout is divided into two circuits consisting of 4 different movements. The circuits last 7 minutes and are repeated twice, meaning that the entire workout will only last 28 minutes! When you start the workout, you put a timer on for 7 minutes and complete the 4 different movements during the time limit as many times as possible. This may really vary depending on the week - sometimes for example I'm able to do 2.5 rounds in one circuit, sometimes hardly even one! After the timer goes off, you will have a short break and then continue to the next circuit. The picture underneath shows the second week's workout and helps you understand the concept.
Jokainen BBG-treeni koostuu kahdesta neljän eri liikkeen circuitista (apua, en osaa kääntää tätä suomeksi!). Circuitit kestävät 7 minuuttia ja ne toistetaan kahdesti eli koko treeni kestää yhteensä 28 minuuttia. Treenin alkaessa täytyy vain pistää ajastin päälle ja toistaa circuitin neljää liikettä niin monta kertaa kuin ehtii 7 minuutin aikana (tämä vaihtelee hurjasti treenistä riippuen - joskus esim. kerkeän tekemään 2.5 kierrosta 7 minuutin aikana, joskus hädin tuskin yhtä kierrosta), jonka jälkeen voi pitää pienen juomatauon ja jatkaa seuraavaan circuittiin. Alapuolella kuva joka ehkä helpottaa ymmärtämään BBG-treenin konseptin:

When I first started the program, it was all about the looks and gaining back the body that I used to have. During doing the program, though, I really fell in love with exercising as well as challenging myself! I noticed such rapid improvement in my physical strength and could suddenly do things that I never thought I could do, such as 15 unassisted push-ups in a row (lol, I could hardly do 15 assisted push-ups when I first tried the program a few years back!) or running 5k (2ks was the longest run I had ever done before starting BBG!). BBG really gave me the mindset of wanting to challenge myself and push even further - for example a current goal of mine is to be able to run 10k by my next birthday in June!

Aloittaessani BBGn ainoa tavoitteeni oli päästä eroon aussikiloista ja näyttää hyvältä kesällä rannalla. Ohjelmaa tehdessä tavoitteeni kuitenkin muuttuivat - ensinnäkin rakastuin urheiluun sekä myös itseni haastamiseen! BBG paransi kuntoani hurjaa vauhtia ja pian pystyin tekemään asioita joita en kuvitellut pystyväni koskaan tekemään - esim. 15 "miesten" punnerrusta putkeen (haha, kuulostaa ehkä  vähältä mutta kokeillessani BBGtä ekaa kertaa muutama vuosi takaperin 15 "naisten" punnerrusta tuntui vaikealta) sekä juoksemaan 5km ilman taukoja (ennen BBGtä pisin matka jonka olin juossut oli 2km). BBG todellakin muutti ajattelutapaani ja nykyään haluan haastaa itseäni -esimerkiksi tavoitteeni seuraavaan synttäriini mennessä kesäkuussa on pystyä juoksemaan 10km lenkkejä!

Amazing BBG transformations! ♡ Find more by checking hashtags such as #bbgtransformation #bbgprogress on instagram! @kayla_itsines

Now let me tell you something - the program is damn tough. It reaaaally is! Even after 22 weeks, I still found it really challenging and had a love-hate relationship with it. But following the program is definitely worth it in the end because not only do you notice amazing changes in your body but also in your physical strength and mindset!

BBG on rankka. Aivan hiton rankka! Ja se haastaa sut sekä fyysisesti että henkisesti - jopa 22 viikon jälkeen BBG tuntui haastavalta ja minulla oli todellinen viha-rakkaus-suhde siihen. Mutta kaikki on loppujen lopuksi sen tuskan arvoista koska tulokset mitä BBG saa aikaan kropassa, fyysisessä kunnossa ja ajattelutavassa ovat ihan mielettömiä! 

I quit the program when I moved here to Amsterdam because there were too many things going on at that time with the new school and environment and finding friends etc. Only after 4 weeks did I even manage to get a gym membership! Now that things have calmed down a bit though, I really want to get back into doing BBG! I've gained fat and lost muscle during these two months due to wayyy too many student parties and shit meals and it's definitely time to get back on track! It's a lot harder this time around since I'm living in the school building and am surrounded by people all the time who ask me to hang out and party and eat crap food, but I will try my best! I'll enjoy my time as well and eat out and go party every now and then for sure, but I also really want to start taking better care of my body again!
Lopetin BBGn kun muutin tänne Amsterdamiin, koska alussa täällä oli ihan liikaa meneillään uuden koulun ja ympäristön ja kavereiden löytämisen kanssa. Vasta neljän viikon jälkeen tänne muutettua kerkesin edes hankkimaan salijäsenyyden! Mutta nyt kun asiat ovat vähän rauhoittuneet ja olen sopeutunut uuteen kouluun ja tiedän miten asiat toimivat täällä, halaun päästä takaisin kiinni BBG-rutiiniin! Olen lihonut jonkin verran ja menettänyt lihasta (krhm, liikaa bilettämistä ja herkkuja), joten nyt on ehdottomasti aika päästä takaisin kärryille! Tällä kertaa se on toki vaikeampaa, koska asun koulussa muiden oppilaiden kanssa ja jatkuvasti ihmiset pyytävät minua mukaan bilettämään, syömään roskaruokaa tmv. mutta yritän parhaani! Toki aion myös nauttia ja mennä ulos juhlimaan ja syömään silloin tällöin, mutta haluan ehdottomasti alkaa taas pitämään parempaa huolta kehostani!

@kayla_itsines

I've currently stuck to the program for 2 full weeks again and I'm excited to continue! I will probably write about my progress here in the blog in the future. Let me know if you guys are also doing Kayla Itsines' BBG or what you think about it if you decide to give it a go! I'm quite sure there's a free trial on Kayla Itsines' website but you can also find some of the workouts on Pinterest, for example, if you want to try it out!
Aloitin tänään BBG viikon nro. 3, eli olen pystynyt sitoutumaan BBGhen jo kahdeksi viikoksi! Oon tällä hetkellä tosi innoissani taas tästä ja tulen luultavasti kirjoittelemaan kehityksestäni myös täällä blogin puolella. Kertokaa mulle jos tekin teette BBGtä tai jos insiroidutte kokeilemaan sitä - Kayla Itsinesin nettisivuilla on aika varmasti ilmainen BBG-kokeiluviikko, ja Pinterestin puolelta varmasti löytyy myös kuvia eri viikkojen treeneistä jos teitä kiinnostaa kokeilla!

Lastly, my own BBG-progress picture! Quite nerve-racking to post this here but maybe it'll spark an interest in some of you to try BBG! The first picture is me at my heaviest in Australia and the second picture is me back in Finland after 12 weeks of BBG wearing the same bikini! 
Props to you if you actually managed to read this far! I got a bit too excited, haha! Hope you have had a great Tuesday! ♡ I shall get back to studying accounting, oh how much fun that is...
Hatunnosto sulle, jos jaksoit lukea tänne asti! Mä vähän innostuin, haha. Toivottavasti teillä on ollut ihana tiistai! ♡ Mun on aika palata takaisin mun kirjanpito-kirjojen pariin, ai ihanaa...


You Might Also Like

9 kommenttia

  1. Pari vuotta sitten harkitsin tätä, mutta niin se jäikin kuin jäikin vain ajatuksen tasolle, mutta ehkä joskus tulen tätä testaamaan! Jään seurailemaan sun blogia ja tuloksia mielenkiinnolla :-)

    http://mylifeassuski.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suosittelen! ;) Jee kiitos kommentista, käyn kurkkaan sun blogin!

      Delete
  2. Mielenkiintonen ohjelma, mulle ei sovi yhtään tällaset 'valmiit ohjelmat' mut jos jolleki toimii nii mikäs siinä! Ja ymmärrän täysin ton lipsumisen Amsterdamiin lähdön jälkeen, itelläki oli Saksaan vaihtoon lähtiessä kovat tavotteet lenkkeillä joka aamu samaan tapaan ku Suomessaki mut kas vaan, vaihtariturvotukset on päällä ja uuden ympäristön nuuhkiminen on kiinnostanu enemmän kun raudan pumppaaminen :D Kaipa se on ihan normaalia! Mut vaihto ei oo silti mun mielestä mikään syy laiminlyödä terveyttä, vaikkei kisakireessä kunnossa tarviikaan olla tai soimata itteään opiskelijabileiden halvan oluen hyödyntämisestä.. :D

    http://laura-linnea.blogspot.de/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep, ymmärrän kyllä täysin! Mäkään en ajatellut että BBG sopis mulle yhtään mut nyt musta on ihana mennä salille ja tietää tasan tarkkaan mitä tehdä! Koska ilman BBGtä olin salilla aina vähän hukassa ja kokeilin vaan randon juttuja :D Ja jep äläpä!! Mut tärkeintä onkin löytää se kultainen keskitie ;)

      Delete
  3. Onpa sulla kiva blogi! Ja kuuluuko tohon bbg myös ruokavalio? Ei kai tollasia tuloksia voi pelkällä treenillä saavuttaa? :o
    Mineam.blogspot.fi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos<3 Kayla on tehnyt myös ruokavalio-ohjelman mutta en oo itse koskaan seurannut sitä! Totta kai on tärkeetä syödä myös terveellisesti, koska mitä ainakin oon kuullut niin vain 20% tuloksista syntyy liikunnan avulla ja 80% ruokavalion :) Mä syön yleisesti ottaen aika terveellisesti ja ehkä 1-2 kertaa viikossa herkuttelen :)

      Delete
  4. Missä hei treenaat? Asun itsekin Amsterdamissa ja treenikamu olisi haussa, eli jos kiinnostaa ja satutaan käymään samalla salilla niin vois joskus kokeilla miten treeni sujuu tsempparin kanssa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä treenaan Basic Fitissä West Amsterdamissa :) Entäs sä? Olis kyllä huippua treenailla joskus jonkun kanssa & päästä puhumaan suomea! Mun suomen kieli on ihan ruosteessa haha.

      Delete
  5. Millions of women around the world loves this guiding.


    Awesome.
    Richard
    https://bikinibody.yolasite.com

    ReplyDelete

Popular Posts